Gyldne metaller og nye oppdrag (11/16)
I syttiårene gikk Uthaug over til å arbeide med andre metaller
enn råjern. Han begynte å benytte messing i økende grad,
etter hvert også stål. Han tok også et nytt sveiserkurs
for å lære seg elektrisk sveising, noe som var nødvendig
for den finere sveisingen av bløtere metaller han nå hadde gitt
seg i kast med. I 1975 åpnet han en utstilling med sine nye ”gullskinnende”
skulpturer og skulpturrelieffer på galleri Tanum i Oslo. Hans ”Golden
wall” ble der innkjøpt av Nasjonalgalleriet. Også riksgalleriet
, Kulturrådet og Oslo Kommune sikret seg arbeider. Omtrent samtidig
fikk to norske cruiseskip slike ”gullsmykker” det gjaldt Vistafjord
med et stort emaljert kobberarbeide og en annen ”Golden Wall”
i spisesalen, og Royal Viking Sky, hvor skipets ”Trondheim Lounge”
ble preget av Uthaugs ”Six seaman’s knots” eller Båtsmannsknoppene.
(Les videre: Stålmannen...)
Portrett av Jørleif Uthaug fra hans utstilling i
The Laying Art gallery, Newcastle upuon Tyne 1964