Mønstringen på Jeløya, ståsted og tilbakeblikk (15/16)

Til 70-årsdagen 3. august 1981 ble det åpnet en stor, retrospektiv utstilling der Uthaugs kunst fylte alle salene på Alby. Nesten samtlige av hans uttrykksformer representert, fra eldre figurative malerier, jernskulpturer og ekspressive akrylmalerier, via messingskulpturer og relieffer til de aller siste av hans stålskulpturer. Et helt rom var også fylt av materialbilder, vesentlig figurative relieffer i glass og mosaikk. Til sammen spente disse verkene over tredve års norsk kunsthistorie. Denne mønstringen bekreftet til fulle hva utstillingen på Kunstnernes Hus hadde vist, Uthaug var en kunstner med en vitalitet og bredde, styrke og mangfold som få andre norske kunstnere i etterkrigstiden kunne by på. Dette ble bekreftet i Øistein Parmanns bok om kunstneren som skulle ha foreligget til hans 70-årsdag 3. august 1981, men som utkom noen uker senere.
(Les videre: Amfitrite, Norrøn mytologi og Altertavle...)