Hovedverk (6/7)
Vital Movment
Plassering: Executive Boardroom i K. Mart Corporation, (tidl.
SS: Kresges Co) Troy, utenfor Detroit, USA
Mål: 2,70 (bredde) x 1,54 (lengde) 0,90 (tykkelse)
Vekt: 125 kilo
Materiale: tambak (”rød messing” en legering
av kobber og zink)
Kunstart: Fri form
Spesielle detaljer: Utbrettet, horisontal form.
Historikk
Oppdrag som kom istand etter Jørleif Uthaugs utstilling i Chicago i
1968 gjennom kunstgalleriets direktør, Harold Patton. Utført
på Orion metall, Oslo. Ferdig i 1972. Fraktet med fly til USA i juli
samme år. Utstilt noen dager i Kunstnernes Hus, Oslo før avreise.
"Det er skulpturen som har kommet til bevissthet om seg selv, hviler i seg selv, fullt klar over sin egen betydning. Når den blir plassert i styrerommet i Kresgees hovedbygning i Detroit vil dette bli ytterligere fremhevet. Det halvsirkelformede styrerom med skinnbekledde venger vil aksentuere skulpturens indre kvaliteter. Den vil bli stående som en klar og mektig visjon, som en brennende tornebusk, som en utfordring til Mammons disipler. Den er en platonsk idé, et høyere allmennbegrep manifestert i stoff og form."
Håvard Christophersen, VG ("Skulpturen som idé: Amerika får betydelig norsk verk")
"Dels gir formen assosiasjoner om storfugl og vingesus, dels om en fotballspiller i voldsom konsentrasjon foran et straffespark" (Morgenbladet)
"Jeg er sterk. Jeg er vital. Her står jeg og kan ikke annet. Amen."
(Anne Mai Refsnes da skulpturen ble presentert for Morgenbladets lesere)